Iedereen kan ziek worden, en het is belangrijk om dit tijdig en correct door te geven. Of je nu te maken hebt met een griep, een verkoudheid, of een langduriger herstel: door je ziekmelding op de juiste manier te regelen, zorgen we samen voor een soepel verloop van de planning. In dit artikel lees je alles over hoe en wanneer je je ziek kunt melden en wat de regels zijn rondom ziekteperiodes.
Hoe (laat) meld ik mij ziek?
Je kunt je ziekmelding eenvoudig via de app doorgeven. Volg hiervoor deze stappen:
- Open de app en klik op de knop ‘Ik kan niet werken’.
- Kies de optie ‘Ziekmelden’.
- Bevestig je ziekmelding.
Let op: De optie om je ziek te melden is beschikbaar vanaf 48 uur vóór de start van je dienst en tot uiterlijk 10 uur vóór de start van de dienst.
Als je je niet aan deze meldingsregels houdt, wordt dit beschouwd als een no-show. Bekijk voor meer informatie ons beleid rondom no-shows. Je account wordt mogelijk automatisch geblokkeerd. Meld je altijd op tijd ziek om misverstanden te voorkomen.
Wat gebeurt er na mijn ziekmelding?
Na je ziekmelding wordt je automatisch van de dienst gehaald voor dezelfde dag en de daaropvolgende dag. Dit voorkomt dat je wordt verwacht op het werk terwijl je ziek bent en geeft je voldoende tijd om te herstellen. Je kunt je dan ook niet meer inplannen voor die dagen.
Soms is de ziekte van korte duur, bijvoorbeeld bij een verkoudheid of lichte griep, en ben je sneller hersteld dan verwacht. In dat geval kun je ons laten weten dat je weer beschikbaar bent zodra je je beter voelt.
Wat moet ik doen als ik langer dan twee dagen ziek ben?
De knop is ontworpen om het proces zo eenvoudig mogelijk te maken, zodat je geen gedoe hebt met telefoontjes of e-mails. Toch kan het gebeuren dat je verwacht langduriger ziek te zijn, bijvoorbeeld bij een gebroken been of een operatie. In dat geval is het belangrijk om direct schriftelijk contact met ons op te nemen, ook als je knop in de app al gebruikt hebt. Dit kan via e-mail, maar ook via WhatsApp. We willen graag weten hoe het met je gaat en kunnen dan meteen actie ondernemen om je langdurige afwezigheid te verwerken.
Ben je weer beter? Meld dit ook schriftelijk aan ons.
Ziekteverzuim en re-integratie
Om je goed te ondersteunen tijdens ziekte, hebben we duidelijke richtlijnen opgesteld. Het doel hiervan is om je herstel te bevorderen en te zorgen voor een soepele herintegratie, zodat je snel weer aan de slag kunt wanneer je je beter voelt.
-
Eerste ziekmelding binnen 90 dagen
- Bij je eerste ziekmelding nemen we je voor de rest van de dag en eventueel de volgende dag uit de planning.
- Zo heb je tijd om uit te rusten en goed te herstellen. Deze melding heeft geen verdere gevolgen voor je account.
-
Tweede ziekmelding binnen 90 dagen
- Als je een tweede keer ziek bent binnen 90 dagen, halen we je voor 10 dagen uit de planning.
- Dit biedt je de ruimte om volledig te herstellen en te voorkomen dat je te snel weer aan het werk gaat. Tijdens deze periode wordt je account tijdelijk geblokkeerd, zodat je geen nieuwe diensten kunt aannemen.
-
Derde ziekmelding binnen 90 dagen
- Bij een derde ziekmelding wordt je account tijdelijk op non-actief gezet, zodat we samen kunnen kijken naar een passend plan om je weer gezond en met vertrouwen aan het werk te krijgen.
- Alle geplande diensten worden geannuleerd, en we vragen je om contact op te nemen met HR via hr@staffyou.nl. Samen stellen we een re-integratieplan op dat aansluit bij jouw situatie.
Deze stappen zijn er om jou te ondersteunen in je herstel en om ervoor te zorgen dat je weer goed en gezond aan de slag kunt gaan. Mocht je hierover vragen hebben, neem gerust contact met ons op!
Ik twijfel om me ziek te melden
Twijfel je of je je ziek moet melden? Ook als je niet zeker weet of je ziek genoeg bent om te werken, is het altijd beter om je af te melden. Gezondheid gaat voor alles, en het is belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Als je je niet goed voelt, is het vaak een teken dat je rust nodig hebt. Door je tijdig ziek te melden, geef je jezelf de kans om goed uit te rusten en te herstellen, zodat je sneller weer in topvorm bent. Bovendien zorgt een tijdige ziekmelding ervoor dat we je dienst tijdig kunnen vervangen en de planning kunnen aanpassen.
Ik heb me per ongeluk ziekgemeld, wat nu?
Heb je je per ongeluk ziekgemeld? Geen zorgen, dit kan gebeuren! Het belangrijkste is dat je dit zo snel mogelijk doorgeeft, zodat we je weer uit de ziekmelding kunnen halen en je terug in de planning kunnen opnemen. Stuur ons een bericht via de app, e-mail of WhatsApp, en leg kort uit wat er is gebeurd. Wij zorgen ervoor dat de situatie wordt aangepast
Mocht je twijfelen of je ziekmelding goed is verwerkt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We zijn er om te helpen!
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.